بررسی تطبیقی تفاوت مراتب پیامبرن اولواالعزم در تفاسیر فریقین

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده علوم انسانی
  • نویسنده مریم گودرزی
  • استاد راهنما علی حاجی خانی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1392
چکیده

خداوند متعال پیامبران را برای هدایت آحاد بشر مبعوث کرد و در میان ایشان گروهی را به عنوان اولواالعزم معرفی کرده و آنان را به جهت شخصیت بارز و صفات ممتازشان بیش از سایر پیامبران گرامی داشته است. در این میان اگر چه همه پیامبران، مقامات و ویژگی های مشترکی داشتند لیکن برخی از آنها دارای خصایص و ویژگی های منحصر به فردی نیز بوده اند،همه پیامبران از حیث مقامات و ویژگیهای عمومی و اختصاصی با یکدیگر متفاوت بوده و خداوند متعال بر اساس این مقامات و ویژگیها میان ایشان تفاوت رتبه قرار داده و در دو سوره از قرآن کریم فرموده است که برخی از پیامبران را بر برخی دیگر فضل و برتری داده؛که این تفاوت رتبه شامل پیامبران اولوالعزم نیز می شود. این تحقیق در صدد است که اولاً ضمن بیان ویژگی های بارز و مصرح پیامبران اولوالعزم در قرآن کریم بر اساس تفاسیر فریقین، دلایل فضل و برتری رسول اکرم را بر سایر پیامبران اولوالعزم بیان نموده و دوماً با توجه به خصایص عمومی و اختصاصی این دسته از پیامبران بیان کند که برترین مقام پس از حضرت رسول اکرم مخصوص حضرت ابراهیم (ع) است و پس از حضرت ابراهیم (ع) حضرت نوح (ع) والاترین جایگاه و برتری را دارد و سپس حضرت موسی (ع) و عیسی (ع) در جایگاه بعدی قرار دارند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی تطبیقی آیه ولایت در تفاسیر فریقین

آیه 55 مائده، از آیات چالشی و مورد اختلاف میان علما، اندیشمندان و مفسران فریقین است. دلیل اصلی این اختلاف، وجود واژه «ولیّ» و عبارت «الذین آمنوا...» در ترکیب آیه است. مفسران و علمای اهل سنت در برداشت خود از معنای «ولیّ» و یافتن مصداق برای «الذین آمنوا...» دیدگاهی متفاوت از علما و مفسران شیعه ارائه کرده‌اند. جمعی از مفسران اهل سنت، ولیّ را در آیه ولایت، به‌‌معنای دوستی، یاری، محبت و ... پنداشته‌اند...

متن کامل

بررسی تطبیقی عصبیت مذموم در تفاسیر فریقین

تحقیق حاضر به دنبال بررسی تطبیقی مفهوم عصبیت مذموم در تفاسیر فریقین با روش توصیفی و تحلیلی است. این تطبیق بین تفاسیر المیزان علامه طباطبایی(ره)، مجمع‌البیان طبرسی، نمونه‌ی مکارم شیرازی، مفاتیح‌الغیب فخررازی، درالمنثور سیوطی، روح‌البیان بروسوی و کشاف زمخشری انجام شده است. از تطبیق این تفاسیر برداشت می‌شود که همه‌ی مفسرین مذکور متفق القول، عصبیت مذموم را محکوم کرده و درباره‌ی عواقب و پیامدهای خطر...

متن کامل

بررسی تطبیقی آیه ولایت در تفاسیر فریقین

آیه 55 مائده، از آیات چالشی و مورد اختلاف میان علما، اندیشمندان و مفسران فریقین است. دلیل اصلی این اختلاف، وجود واژه «ولیّ» و عبارت «الذین آمنوا...» در ترکیب آیه است. مفسران و علمای اهل سنت در برداشت خود از معنای «ولیّ» و یافتن مصداق برای «الذین آمنوا...» دیدگاهی متفاوت از علما و مفسران شیعه ارائه کرده اند. جمعی از مفسران اهل سنت، ولیّ را در آیه ولایت، به معنای دوستی، یاری، محبت و ... پنداشته اند ...

متن کامل

مفهوم‏ شناسی تطبیقی ارتقاب در تفاسیر فریقین

مترجمان کلام وحی در ترجمه قرآن، برخی واژگان را معادل هم در نظرگرفته‏ اند. گاهی نیز یک معنا را برای واژگانِ متفاوت بکار برده‏ اند. درحالیکه توجه به مفهوم دقیق واژگان، راهی برای حل معمای برخی آیات و روایات بوده، و با بهره‏ گیری از ترجمه تصویری، می‏توان به معنایی فراتر از آنچه مفسران فریقین در آثار خویش بیان نموده‏ اند، دست یافت.واژه «ارتقاب»، در تفاسیر فریقین هم‏ معنا با «انتظار» در نظر گرفته شده ...

متن کامل

بررسی تطبیقی آیه شریفه نفی سبیل در تفاسیر فریقین

بیشتر فقیهان و مفسران امامیه در مورد دلالت آیه «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلا» بر این باورند که آیه شریفه، ناظر بر مقام تشریع است که نتیجه آن، نفی هر گونه احکامی است که به هر شکلی می‌تواند بستر تسلط کفار بر مسلمانان را فراهم آورد و گروه اندکی از مفسران اهل سنت پیرو مبنای دلالت انشائی آیه شریفه نفی سبیل هستند اما دیدگاه‌های دیگری نیز وجود دارد که برخی از آنها دلالت آیه شریفه را به ق...

متن کامل

تفسیر تطبیقی و تحلیلی آیه امامت در تفاسیر فریقین

از آیات مورد استناد شیعه در اثبات عصمت امام و تنصیصی بودن مقام امامت، آیه 124 بقره است. استناد به ادله لفظی همچون اطلاق فراز «لاینال عهدی الظالمین»، تناسب این فراز از آیه، به‌عنوان پاسخ خدا، با درخواست ابراهیم× و نیز ادله عقلی از جمله دلایلی است که مفسران شیعه بر مدعای خود اقامه نموده‌اند. در مقابل، مفسران اهل سنت با حمل لفظ «اماماً» به «نبیاً»، تنصیصی بودن مقام نبوت و عصمت نبی را برداشت کرده‌اند...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023